Pagès i unes quantes coses més: Espadamala 3.0

Probablement, la pagesia és un dels oficis al que més tòpics se li atribueixen i de la que més imatges preconcebudes se’n té, sovint idealitzades, i potser quelcom de cert hi ha però, que en sabem exactament de la pagesia? I si li ho demanem a algú que la visqui? Que ens expliqui com és? És un sector que ha viscut molts canvis en les darreres dècades, el pagès d’avui no és el la imatge bucòlica del pastor d’ovelles de la Heidi en una casa a la muntanya envoltada d’animals feliços i un hort que els proveeix de tot, o potser si? Potser per això, per que cada casa de pagès és un món, i cada pagès una galàxia, els tòpics queden en això, tòpics.
Anem doncs, a conèixer la particular galàxia d’un pagès de Torelló, que cada dia a les xarxes fa una ingent feina didàctica per explicar què és la pagesia, o si més no, com la viu ell. Benvinguts a pagès, benvinguts a l’univers de l’@Espadamala 3.0.


Un comunity mánager i divulgador de la pagesia
1-Espadamala de Dalt i Espadamala de Baix. On s’està l’Espadamala 3.0? Com és que n’hi ha dos, per un conflicte amb el sabó de plats?
A casa és Espadamala de baix, nosaltres conservem el mateix nom del Mas com a cognom familiar, tret destacable per l'història que té la casa i el nom. Espadamala de Dalt no és nostre, és del veí, la va reformar i ara és una casa de turisme rural, la va inaugurar l'any passat i ha quedat molt bé, Molt recomanable.
Jo mateix vaig fer fa temps un meme amb la foto de les dos cases, seguint lo de Villa arriba, villa abajo per explicar la diferència.


2-Pagès i quelcom més. Anem a parlar de l’Espadamala pagès. Quan i on comença la dedicació i l’estima pel teu ofici?
Des de que tinc memòria, quan anava a la granja a veure el pare com treballava. Jo vaig anar seguint els seus passos tot i la seva absència, començant a treballar a la granja de casa els caps de setmana, estius, formar-me en una escola agrària (EFA Quintanes) després de l’ensenyança obligatòria i treballar de forma completa fins a dia d’avui. Tot i això vaig tenir els meus anys d’inquietuds varies que em van fer dubtar, vaig viatjar i provar algun altre ofici, però va ser una curta etapa que em va servir per valorar lo que tenía.

3-Treballes en una granja de vaques. Quanta gent hi treballeu i què en feu amb les vaques?
Crio les vedelles d’una explotació de vaques de llet de raça Holstein. Les tinc durant els 2 primers anys de vida, arriben a casa amb 5 mesos i marxen amb uns 25 mesos prenyades, a punt de parir i començar a produir. Soc la cantera de la granja, a la masia hi ha uns 250 animals i ho faig tot jo sol. Amb mitja jornada ho puc fer, vaig a la granja 2 cops el dia, tots els dies de l’any.

Dos cops al dia, tots els dies de l'any
4-Que menja i quines quantitats menja una vaca Holstein? El que li doneu, saps si es conrea a Catalunya o cal importar?Aquesta és una granja d'alta genètica on es busca rendiment productiu per obtenir bons resultats.
Mengen uns 45 kg de matèria fresca diaris (és una barreja que els fem nosaltres) dels quals hi ha l'ensitjat que porta molta aigua, fent augmentar el pes. De matèria seca són uns 25 kg/vaca/dia. La barreja es composa de farratge collit a l'explotació (blat de moro, blat, ordi i Raygrass) depenent de l'època de l'any. Alfals i palla de Lleida, farina de blat de moro de la Cooperativa Plana de Vic, d'origen nacional o de França, bagàs de cervesa que surt de la fàbrica de Damm i soja, que ve d'importada del Brasil o Argentina.

 5-Quants litres de llet feu al dia i a on van a parar?
Només vaig a munyir a la granja on van les vedelles de casa, per substitució.
Es produeixen uns 10.000 litres diaris amb 250 vaques en producció, la llet va a la Cooperativa de la Plana de Vic i aquesta ven a Pascual.

Les Holstein i l'Espadamala 3.0
6-En els darrers anys, s’han produït força canvis en els hàbits alimentaris, a la llet de vaca li han sortit competidors com les begudes vegetals a base de cereals. Tems pel futur de la teva feina o del sector lleter?

Primer de tot dir que són liquats vegetals i no caiguem en l'error de dir llet. Fa anys que observo que el consum de llet no és massa habitual, tot i això el consum de làctics penso que si. Entenc que a la gent li costi beure i agraeix més un elaborat. No sóc de pensar en futur, no m'agrada, crec que si totes les generacions s'han adaptat també ho farem nosaltres i més amb els mitjans dels que disposem.

7-La pagesia té moltes branques, abans potser es tocava més de tot, però ara sembla que hi ha més especialització; ramaders de vaques de llet, de vaques per carn, xai, vedella, pastors i formatgers, agricultors, viticultors, fructicultors, granges de gallines ponedores... Si no fossis pagès de cria de vaques de llet, quina altra especialitat dins la pagesia t’agradaria fer o aprendre?
El pare tenia de tot, ovelles, cabres, conills, porcs, cavalls i vaques. Com bé dius, amb els anys, la majoria de granges van apostar per especialitzar-se i créixer. Per mi era molt millor tenir menys i una mica de tot, disfrutava molt més, cada animal té lo seu. Sempre m’han agradat molt les cabres, després de conèixer moltes pastores i pastors tinc clar que m’agradaria molt fer de pastor o cuidar un ramat de cabres.

8-En el teu perfil Espadamala 3.0. Penges molts acudits d’autoproducció, fotografies artístiques i curiositats de la vida quotidiana a pagès: Si no fossis pagès, quin altre ofici voldries aprendre o t’agradaria provar?
És un passatemps que ha acabat sent el meu dia a dia, realment m’agrada pensar que he creat quelcom i la relació amb les persones al compartir a les xarxes. Per tant sempre he desitjat una feina més creativa i de cara al públic. No sé si et sorprendrà si et dic que volia ser perruquer (no és broma).

Humor de collita pròpia
9-Ets molt actiu a les xarxes, i no només gestiones un perfil. Quins perfils i a ón els gestiones (Insta, Twitter...) I quant de temps creus que dediques al dia a les pantalles? Et fa reflexionar aquest fet, com creus que seria la vida d’un jove a pagès abans de l’existència de xarxes i smartphones?

Ara mateix em trobo dins 9 perfils actius de xarxes socials, 2 de facebook, 4 d’ instagram i 3 de twitter, porto @pagesosgps @lapaissa i els meus @espadamala3.0 @nusaltres2021. Hi dedico molt temps durant el dia, inclús mentre sóc a la granja, a casa no miro la tele, ni l’ordinador, Només xarxes i música que no falti. Per mi ha estat un gran què, m’ha aportat molt i així faig vida social sense sortir de la casa. Penso que és clau no només per donar a conèixer el sector, sinó per fer xarxa entre pagesia i ensenyar que també és un món divertit i atractiu.

10-Pagesos GPS. Qui sou, quan vau començar i quina és la vostra raó de ser, el motiu pel qual us vareu formar?
Es van conèixer a Twitter i arran de l’incendi de la Ribera d’Ebre on es va cremar la granja d’ovelles d’en Pere Jornet, es van unir per ajudar-lo a recuperar l’explotació, Van fer un crowdfounding; vendre samarretes, crear un logo, un nom... Van aconseguir molta repercussió i diners per a la causa, i a part de refer la granja per complet, va quedar una gran amistat. Hi ha un video molt bo, al nostre perfil i al youtube que ho explica. El grup ha crescut i ja som 70 persones d’arreu de Catalunya, compartim informació i fem divulgació del sector, donant a conèixer productes i productors. Apostem per la proximitat.

 11-Vàreu sortir en un programa de televisió en un debat sobre l’explotació animal, arran dels atacs a granges per part de col·lectius animalistes. De fa uns anys, diferents corrents ecologistes i inclús l’ONU, han fet informes recomanant un canvi d’hàbits alimentaris, aconsellant de reduir el consum de carn. Des del sector veus preocupació? Hi ha un debat obert sobre aquest tema?
El programa no va ser en un bon format per debatre res ni aportar cap informació, però va ser una gran experiència. Creiem pràcticament tots en la reducció de consum de carn, en una producció més sostenible, de proximitat, procurant un treball digne per el pagès i els animals. No tenim els debats oberts que teníem amb sectors radicals del veganisme, tenim clar que hi ha una línia que sempre ens separarà, per tant no cal perdre el temps, ells faran el seu camí i nosaltres el nostre. Per el sector més obert, crec que estaria molt bé compartir esforços per produir menys i millor, pensant sempre amb el pagès, el territori i els animals.

L'incendi de la Ribera d'Ebre va despertar la solidaritat
i el recolzament mutu entre pagesos
i el naixement de Pagesos GPS
12-A l’Espadamala de Baix, hi ha un cartell que indica que la finca col·labora en un projecte de protecció de fauna i flora de la ribera del Ter… Ho dic bé? De que es tracta?
És un refugi de fauna salvatge, fa anys que vam signar un acord de custòdia amb un projecte del Museu industrial del Ter per la recuperació del bosc de ribera. La finca queda delimitada pel riu, unes 10 hectàrees de la vora on hi ha bosc i pastura, les tenim en desús, quedant salvatges per a la fauna. En un tram d'aquestes hi ha una gran colònia d'ardèids que venen cada any a criar aquí.


13-Si ets supersticiós te la pots saltar, i si no, et pots reformular tu mateix una pregunta i respondre-la, o deixar-la sense resposta a mode de reflexió.
Una pregunta que em fan molt.

No et fa por viure sol aquí? Tens armes?

La por he après a deixar-la de banda amb els anys, entendre que jo mateix me la creava. No tinc armes ni en vull, perquè si en tens, tard o d’hora les fas servir.

"No tinc armes, si en tens, tard o d'hora les fas servir"
14-Ets pagès i esportista però també de la festa, i no amagues que t’agrada provar substàncies que et descobreixin noves experiències. Creus que hi ha algun sentit en que hi hagi drogues legals i d’altres il·legals? On està el límit? El punt a partir del qual una droga s’hauria de considerar legal o no? I creus que hi ha un mínim d’edat?
Només tinc clar que si quelcom em dona plaer i em ve de gust, no deixaré de fer-ho perquè sigui il·legal o perillós. Més que res és tenir sempre clar que està bé per certs moments i amb certa dosi, per obtenir els efectes desitjats de forma positiva, crec en tot és provar.

15-Tampoc amagues la teva solteria, i has explicat alguna o altra experiència en el món de la seducció. Ser pagès és un problema per lligar o ans al contrari, es lliga més?
Es lliga coneixent gent, interactuant, a la granja és complicat això, aquí entra un dels punts forts de les xarxes, poder fer vida social sense sortir de la masia. Tenir repercussió porta a conèixer més gent i amb conseqüència passen coses, si. El fet de viure i treballar al mas ha set sempre un punt més aviat negatiu per tenir una relació i per fer més vida social.

De l'esport...
... I de la festa

           *************
Penso que és clau no només per donar a conèixer el sector, sinó per fer xarxa entre pagesia i ensenyar que també és un món divertit i atractiu.

                -Espadamala 3.0.-

            *************      


16-Que en penses del fenomen Miquel Montoro (Ostia pilotes que bones! M’encanten!). Creus que està ajudant a visibilitzar el món de la pagesia? Creus que s’ha de visibilitzar la pagesia? Que creus que hem de saber la gent que no treballem en el sector primari, dels pagesos i la seva feina?
Ajuda a visibilitzar, el problema és que penso que ha creuat la línia de pagès graciós a comediant per a molts mitjans.  Crec que ha anat massa lluny, ja ho fa només per diners i em sembla molt trist, és un nen, se’n estan aprofitant, ha perdut l'essència, és qüestió de temps que deixi de fer gràcia. No el segueixo, hi ha molta gent del sector amb perfils top, Només cal cercar més bé per les xarxes.

17-Mostres delit per explicar el món de la pagesia i algunes de les seves interioritats, t’has pres tant seriosament aquesta tasca, que has creat un perfil a Instagram on despulles la pagesia. Literalment.
De res m'agrada parlar tant com tot el que representa el món rural, de pagès i els animals. Després d'anys mostrant a les xarxes tot el que visc al Mas des del meu perfil personal, he anat veient l'importància de donar una visibilitat, una veu, un atractiu a tot lo que m'envolta. A partir d'aquí han anat sorgint idees i formes vàries de mostrar-ho. M'agrada molt la fotografia, no en tinc coneixement tècnic, no tinc càmera, però m'encanta provar coses i també fer de model. Em va venir de gust un perfil on poder mostrar fotos a cos nu, cosa que no tothom interpreta igual de bé, motiu de més per fer-ho i  poder animar a la gent a que compartís aquest format de foto d'entorn rural, cos nu i rostre cobert. Una forma més de mostrar que la pagesia és bella i divertida.

@Nusaltres, la pagesia també pot ser bella i divertida
18-També t’agrada compartir música a les xarxes. Mentre responies les preguntes, t’ha vingut cap cançó al cap? Posa-li banda sonora a l’entrevista.
La música és vida, m’encanta descobrir estils, idiomes, cançons, ballar, deixar-me portar per lo que sento.
Aquests dies he escoltat YA RAYAH Rachid Taha

19-Sempre m’agrada que l’entrevistat ens faci alguna recomanació que ajudi a conèixer o entendre el seu ofici. Tens alguna pel·lícula, documental, pàgina, perfil de xarxes… Que creguis que sintetitza o explica molt bé aquest món?
Recomano sempre seguir perfils de productors, per conèixer i aprendre d'on surt el que consumim. Te'n  podria recomanar molts, inclús no en vull mencionar cap en concret per no donar preferència, però crec que perfils com el nostre @pagesosgps, @ramaderes.cat i @donesdelmónrural ja engloben gran part d'aquests. 
Hi ha una pel·lícula que em va agradar molt i m'hi vaig sentir identificat amb algunes coses, és LA FAMILIA BÉLIER.

20-Podria preguntar moltes més coses i sobre molts altres temes, però ho deixarem aquí. Hi ha alguna pregunta sobre algún tema que creguis que és important i no t’he fet? Ara és el moment!

M`hauria  agradat recrear-me  més en alguna de les respostes, però això d’escriure a l’ordinador no en tinc pràctica i em posa dels nervis. Un plaer compartir informació.

Si mai algú necessita qualsevol cosa relacionada amb el mon de pagès, estaré encantat en intentar ajudar. 

#pagesiaicompromís.




Per conèixer pagesia... i quelcom més:



Altres perfils d'Instagram que gestiona o en parla a l'entrevista:




https://www.instagram.com/ramaderes.cat/


Altres webs d'interès aparegudes en l'entrevista:

Activisme Pro-Pagesia: https://www.pagesosgps.cat/

Turisme Rural: http://www.espadamala.com/

Cooperativa: http://www.planadevic.cat/cat/

Llet: https://lechepascual.es/












Aquesta entrevista he estat resposta per mail, whatsapp i Instagram entre els dies 12 d’abril i el 5 de maig, i editada fins ahir dijous 4 de juny. Totes les fotografies han estat extretes amb l’autorització de l’entrevistat, dels perfils públics de les xarxes socials que gestiona.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

De les matemàtiques a les llanes: Dolors Vila

Harmonia i bellesa sobre motors a quatre temps: Kim Meléndez d'HD Shop

Ballarina a temps parcial, entrega a temps complet: Helena Rodríguez

Motors, rodes i destrals: Ana, La Santa Garage

Grampons, pilotes i semàntica: Jordi Martínez

Amb les mans i l'ànima en el fang: Nayra Caritx

Un pioner de les energies renovables: Antonio Ruiz

Yas, Circus, Guilleries, Cabezadenido i formatges d'ovella

La cuina divertida d'en Miquel Bosqued