De la docència a la direcció d'un museu: Gerard Verdaguer
Hi
ha persones que tenen una
idea i la saben transformar en projecte, i un cop tenen el projecte, li
saben donar forma fins a convertir-lo en realitat.
11-Dels
projectes futurs que té el museu, quin és el que t’engresca més?
19-I com a coneixedor
de la contrada, fes unes recomanacions al visitant o inclús al local, que no es
pot deixar de veure, viure, beure o menjar a la Vall del Ges o rodalia?
Cal
ser d’una pasta especial per embarcar-se en aquestes empreses? No ho sé,
però el que és segur i he vist, és que per crear un museu, a part d’un objectiu clar i molt de coneixement, cal
tenir molta paciència, perseverança i no defallir. I si el vols mantenir
viu i fer-lo atractiu, cal una dosi extra de passió i creativitat. Diuen que
això s’aconsegueix quan t’agrada el que fas, i això és el que se li nota al
Gerard Verdaguer quan hi parles, promotor i director del Museu de la Torneria de la Vall del
Ges a Torelló.
1-De
professor de batxillerat a director de museu. Una trajectòria meditada o fruit
de la casualitat?
Primer
de tot, precisar que vaig ser professor de primària i de secundària en una
escola concertada de Barcelona, el Col·legi Stel·la, durant vint-i-un anys (des
de 1985 fins a 2007). Feia classes des de 5è d’EGB (ara seria 5è de Primària)
fins a 2n de BUP (ara seria 4t d’ESO). Vaig diplomar-me en Magisteri (Escola
Universitària Balmes) i llicenciat en Geografia i Història des de 1990. Des de
1985, he estudiat el tema de la torneria de fusta i banya de la Vall del Ges.
El primer estudi que vaig fer era un projecte museogràfic de Museu de la
Torneria. Vaig guanyar una Borsa d’Estudi de l’Ajuntament de Torelló. Des de
1985 he anat fent diversos estudis i recerques. Als anys noranta, crec que era
l’any 1995, es va parlar seriosament de fer un Museu de la Torneria. Als estius
em vaig dedicar a treballar la proposta i vàrem aconseguir engegar el projecte.
Així doncs, des de 1995 fins al 2007, vaig treballar de mestre a Barcelona i
durant els estius i caps de setmana, coordinava el projecte del futur Museu de
la Torneria.
Pensa
que no teníem res: ni edifici, ni objectes... S’havia de començar de zero.
Recordo que el primer magatzem d’objectes fou als baixos de la Cooperativa.
Després ja vam aconseguir la fàbrica Vidal... O sigui, m’agradava molt fer de
mestre i Barcelona, però el Museu de la Torneria i Torelló encara m’agradaven
més.
2-Trobes a
faltar res de l’etapa de professor?
Sobretot
la vida a Barcelona. L’oferta cultural de la ciutat i la vida al barri de
Gràcia, conèixer molta més gent... De la feina, també tinc molt bons records i
molts amics. De l’escola, dels alumnes, tinc records bons i no tan bons. Pensa
que feia un munt d’hores, portava el control dels menjadors, feia classes
particulars... quedava esgotat. Tinc contacte encara ara amb alguns exalumnes
(aquest mes de juny havien de venir a visitar el museu, però...). Tinc records
d’alguns dels elements de l’escola que no oblidaré mai. Per una banda, hi ha
molts moments gratificants i, per l’altra, hi ha moments durs com el cas del
naufragi de la barca Oca a l’estany de Banyoles l’any 1998; el nen que portes a
urgències; un que amenaçava de tirar-se per una finestra en unes colònies a la
Garrotxa, la mare de l’alumna que no vol menjar i que et vol denunciar perquè
li has fet menjar el tall de llom amb una mica d’aigua que la mateixa nena ha
vessat al plat...; el traficant de drogues que fa permanentment la guitza a les
classes. Hi ha moments de tot. Pensa que fer classe amb 30 o 40 alumnes cada
dia és dur: si tu no estàs fi, se’t mengen. Has de tenir-los sempre motivats i
has de guanyar-te la seva confiança i respecte. Jo no sóc gens autoritari i en
una escola amb alumnes de casa bona, alguns es creien qui sap què eren. La
coordinadora em deia, a vegades: - Aquests
són de la pata del Cid !; volent dir
que eren molt estirats.
![]() |
Mitja vida dedicada a la fusta tornejada |
3-Apassionat
de la història, sobretot de la local. Te n’interessa de cap
altra de zona geogràfica?
Bé,
a mi m’agrada la geografia i la història i moltes altres coses. M’agrada
conèixer coses; sóc curiós de mena. Per exemple: la Guerra Civil (1936-1939)
m’interessa; la història de la música popular m’agrada; la geografia del món;
la vegetació (sobretot els arbres); la literatura...
4-De quan i
on creus que et ve aquesta passió per la història? I per la història de La Vall
del Ges?
Tard,
massa tard. Vaig fer BUP al Jaume Callís de Vic i vaig fer l’opció de ciències
tot i que la Sra. María Manso em deia: -
¡Verdaguer, tu eres de letras! (no vaig aconseguir aprendre’m ni la segona
declinació de llatí perquè la profe
era un desastre i jo un penques). A COU vaig fer geologia i, amb uns quants
amics volíem cursar la llicenciatura. Ells la van fer, jo no. Jo em vaig
decidir per fer de mestre i per estudiar a Vic. No tenia els recursos econòmics
per mantenir-me a Barcelona (m’havia de pagar jo la carrera; no com ara). Vaig
trobar feina fent cadires de fusta a Sant Pere totes les tardes i els estius.
Amb els diners guanyats em podia pagar els estudis a Vic. Un cop matriculat a l’Escola
Universitària, vaig conèixer uns quants professors molt bons: en Quim Albareda
d’història moderna i contemporània, l’Imma Ollich d’història antiga i medieval,
la Sumpta Vila de geografia... I em va agradar. A segon de magisteri vaig
escollir especialitat de Ciències Socials. O sigui, als divuit anys em vaig
decantar cap a la història.
5-Quina és
l’etapa històrica global que més t’interessa i per què?
Actualment
la història contemporània perquè les fonts que puc consultar són moltes. La mateixa
feina que faig al museu implica fer recerca, sobretot a partir del segle XIX.
6-Museu de
la Torneria de la Vall del Ges a Torelló, un projecte que comença el 1995 i del
qual ja en formes part de l’equip promotor (m’equivoco?), han passat quinze
anys, quina valoració en fas?
Hi
ha hagut moltes etapes i records de tota mena. Em quedo amb què, al final, hem
arribat a bon port i que encara hi ha molt camí per recórrer. Crec que el
resultat és bo (sempre pot millorar-se)
i cal continuar lluitant per un espai de memòria on tingui cabuda un
ampli ventall de propostes culturals i, evidentment, per reivindicar els més
desfavorits de la societat.
![]() |
En una de les moltes visites guiades que organitza el museu |
7-El de la
Torneria, forma part de la xarxa de museus tecnològics i industrials de
Catalunya. Quin paper han de tenir els museus d’aquesta tipologia en general i
el de la Torneria en particular en el moment actual i futur? De quina manera
poden donar servei a la societat?
El
sistema del mNACTEC pretén explicar el procés industrial a partir dels
diferents sectors econòmics i productius. S’hi analitzen els avenços
tecnològics, s’expliquen els canvis socials que es generen amb la
industrialització... Vindria a ser un mirall on els visitants de més edat veuen
una interpretació del que han viscut i, per als més petits, com era la vida fabril
en uns temps que per ells semblen llunyans, però que, en realitat no ho són
tant.
Els
museus actuals no només conserven i interpreten uns materials i uns discursos
en una exposició permanent. Els actes complementaris com les conferències, les
exposicions temporals, la recerca d’història oral, etc., són aportacions que
cal tenir molt presents. Per exemple: l’exposició dels bombardejos del 39,
l’aiguat del 40, el recull d’entrevistes de la gent gran, concerts,
conferències, etc. El museu ha de ser un arxiu de la memòria i un espai obert
de debat. La interrelació amb les entitats també permet vehicular necessitats i
inquietuds de la gent de l’entorn. Crec sincerament que podríem viure sense
museu, però ens empobriríem un xic culturalment.
8-Creus que
el missatge que es vol transmetre des del museu arriba bé a tots els racons de
la societat? Creus que des de les administracions s’estan fent bé les coses?
Què falta?
Hi
ha franges d’edat que encara no han posat mai els peus al museu. Això em fa
reflexionar. Ara tenim un públic adult o escolar. Cal trobar propostes que
atreguin el públic de 16 a 40 anys; cal millorar la difusió, cal potenciar
l’equip de gestió. Jo sempre parlo d’un equip mínim i d’un pressupost
assumible. Ara encara no estem en aquest punt. Fins al 2020 només hi havia 0,8
persones treballant i un magnífic equip de voluntaris. Les administracions són
complexes. Generalitat i Diputació són els llocs on podem trobar els recursos
econòmics i no sempre és fàcil. Recordo una visita amb un director general que
ens va dir: -On aneu amb aquest nom? Ens va convidar a tancar l’equipament. Al
Museu de la torneria hem tingut molt bona acollida a Diputació; sense els seus
recursos no hauríem inaugurat mai. De Generalitat només diré que el Sistema
mNACTEC ens va acollir i sempre ens ha donat suport. Dels diferents ajuntaments
que hi ha hagut a Torelló i a la Vall del Ges des de 1995 fins ara hi ha de
tot; bons i mals moments. He de dir que l’any 1995, quan vàrem començar, a
Torelló hi va haver consens. Aquest consens s’ha mantingut bastant bé durant
tots aquests anys. Tots els alcaldes hi han cregut més o menys. El problema
principal ha estat el de trobar els recursos econòmics per fer un projecte
ambiciós com aquest. Hi ha hagut moments en què el museu va penjar d’un fil
molt prim. Sempre acaba sent un problema de prioritats i, ja se sap, la cultura
no sol anar al capdavant.
![]() |
Content com un nen amb les bitlles Guinovart i el torner Joan Noguera |
9-Noves
tecnologies de la comunicació, robòtica, digitalització de l’economia,
l’Internet de les coses... Com afecta o afectarà tot això als museus? Poden ser
bons aliats o poden tenir efectes adversos?
Ens
agradi o no, la tecnologia hi és. Girar-se d’esquena a la revolució tecnològica
no té cap sentit. Ara, per exemple, estic treballant des de casa i estic
parlant amb més de trenta persones alhora que es connecten des de llocs
llunyans. Internet i el mòbil són els dos “invents” més impactants perquè han incidit
en les nostres vides de manera profunda. Hi ha joves que no miren mai la
televisió; qui ho havia de dir! Hi ha nens i nenes que juguen amb els seus
amics des d’un punt d’accés a internet, una pantalla, càmera, micròfon... No
els cal trobar-se en un lloc. Aquesta revolució ja s’aplica als museus. Els que
tenen més recursos els apliquen per fer més atractius els seus
equipaments. Potser acabarem veient els
museus en directe des del sofà de casa, sense haver de moure gairebé ni un
dit. I no es va més de pressa perquè encara pesa molt el registre de visitants
en persona i el pagament d’entrades.
10-De tota
la feina feta al museu fins ara, de quina et sents més orgullós?
Hi
ha moltes accions que recordo com a gratificants: trobar els torns de peu de Ca
la Letícia, evitar que un copiador de cartes de 1928 acabés a les escombraries,
rescatar la maquinària de cal Fideuer l’any 2008, formar l’equip de
voluntaris...
![]() |
Les màquines de fer pasta de Cal Fideuer |
Ara
mateix tinc molts fronts oberts. Per exemple, aconseguir restaurar la
col·lecció de peces Vila Soldevila, realment excepcional o aconseguir la
recuperació de la Torre Vidal i donar-li un ús (auditori i ateneu-arxiu).
12-En un
museu com aquest, quin procés passa una peça fins que s’exposa? Com es troba?
Com es decideix si és apta o no? Hi ha alguna “Gioconda”?
Hi
ha moltes peces, eines, màquines... que són seriades; n’hi ha moltes. Els
torners solien fer tirades llargues. La selecció de peces que exposes ve
condicionada pel que tens en el moment de fer la museografia. A vegades trobes
una peça única; llavors saps que s’ha d’exposar sí o sí. Per exemple, el
balustre de l’escala del cor de l’església de sant Feliu, que és del segle
XVII. O el torn de peu o de ballesta. Quan vam començar a fer la recerca,
aquesta peça era imprescindible. Per sort, a la Torneria Canadell, ca la
Letícia (Tícia), vam trobar els capçals originals que, com a mínim, són del
segle XIX.
Un
detall curiós, a vegades ve algun descendent d’una torneria de la Vall del Ges
i em diu que no hi ha cap objecte de casa seva. La resposta sol ser: - És que
no hem trobat res. Si ens portes algun objecte representatiu, en podrem
parlar...
![]() |
Interior de la Torre Vidal, futur ateneu/arxiu/auditori? |
13-Del que
has fet fins ara, segur que hi ha algun projecte que et genera frustració
perquè no ha acabat de rutllar com pensaves o perquè no ha tingut prou
reconeixement?
El
primer projecte museogràfic (2005-2007) va ser frustrant. Ho teníem gairebé
tot: els diners i el dissenyador d’alt standing...
El dissenyador en qüestió va estar tot un any enredant-me perquè tenia molta
feina i no podia acabar el projecte a temps. Va arribar la crisi, la
Generalitat va incoar l’expedient i... es varen perdre els diners de la
subvenció. La setmana que l’alcalde va haver d’acomiadar el dissenyador gairebé
no vaig poder dormir. Per sort, després de molta lluita i constància, vam poder
redreçar la situació.
14-Moltes
escoles visiten el museu, i la canalla té un punt de vista i de reflexió
diferent de com ho fan els adults, sovint sorprenent. Podries dir-nos alguns
comentaris, preguntes o anècdotes que t’hagin sorprès? I per part dels adults
segur que també n’hi alguna...
Em
venen a la memòria dos moments: Un grup de petitons (entre 4 i 6 anys) va fer
la visita. L’avi li va preguntar al nét què li havia agradat més. Resposta: -El
forat que hi ha a l’entrada (es referia a l’espai de les calderes). Jo pensava
que li diria la girafa o els trompitxols... No, era el forat. L’altra: Alguns grups
d’avis coneixen bé el món de la filatura, sobretot dones. Una vegada una dona
es va emocionar en reviure la seva vida a la fàbrica. Van acabar tots
aplaudint. Va ser molt emocionant.
![]() |
L'etapa docent facilita la feina i fa més atractives les visites |
15-Si una
persona visita el museu, què s’hi trobarà? Com està estructurat? Exposicions
permanents, temporals...
L’exposició
permanent es pot visitar per lliure o amb visita guiada. Com diu el seu nom, en
principi sempre és la mateixa exposició. Comencem amb els elements de la
fàbrica: calderes, xemeneia, muntacàrregues... Després entrem a dins: l’espai
natura (arbres i arbustos i la seva explotació); la torneria artesanal (abans
de la industrialització) amb la torneria de banya. Llavors arribem a la
“modernització” o mecanització (expliquem i engeguem l’embarrat). Aquí fem una
petita pausa on expliquem la gran diversitat de producte que sortia de les
torneries de la vall, i un audiovisual de deu minuts.
Acabada
la petita pausa, arrenquem el tram final: la torneria industrial (les grans
torneries mecàniques del segle XX). Aquí expliquem bàsicament les torneries
Vidal i Pujol (a) Torreta. Com a curiositat: les màquines d’aquesta secció són
de can Torreta i l’edifici és el de can Vidal, totes dues torneries ocupaven la
meitat dels torners de la Vall del Ges als anys trenta del segle XX.
També
tenim el fons museïtzat de la VITRI. És una visita a part, a la primera planta
de la fàbrica. Hi expliquem l’embotició dels metalls i la importància que ha
tingut a Torelló.
També
tenim la sala d’exposicions gran (gestionada des de l’Escola d’Arts Plàstiques)
i la sala petita. Intentem programar entre dues i quatre exposicions temporals
cada any de temes diversos.
Finalment,
també muntem taller per a grups escolars. Generalment l’oferta educativa està
vinculada al joc: baldufes, bèlit, bitlles, etc.
16-En una
entrevista anterior, entrevistàvem l’Elisabet Soldevila, i ens recomanava
visitar el museu un dilluns o un dimecres, perquè hi ha els voluntaris. Qui són
i què fan aquests voluntaris?
Aquest
grup es va formar pels volts de 2013. Una dotzena d’avis que acumulen
l’experiència i l’ofici après (mecànic, torner, electricista...). Aquest grup
va ser essencial per poder recuperar gairebé totes les màquines del museu (les
van fer funcionar totes!). Ara recordo amb nostàlgia el moment en què vam muntar
l’embarrat. Fèiem una patxoca increïble. Teníem el taller de restauració al
mateix lloc que l’exposició. No et pots ni imaginar com quedava el taller quan
acabàvem la jornada dels dilluns o dels dimecres.
![]() |
Els voluntaris del museu, en Gerard i novament, la Girafa de Torelló |
17-De les
activitats i actes que organitza el museu, quines són les que tenen més bona
resposta per part del públic? Per què hi ha actes que sovint s’omplen, i ràpid?
Hi
ha exposicions que triomfen. Per exemple, l’exposició de fotos de Josep Arboix que
en tres dies va superar els 500 visitants. L’exposició del punt de creu, més de
mil persones en tres setmanes. O la dels bombardejos, unes dues-centes persones
el dia de la inauguració. O la presentació del còmic de l’Arnau Solà on no hi
cabia ni una agulla. O la xerrada sobre Conanglell que no sé com es veia des de
l’última fila, però 120 persones són moltes i en són moltes si, a més, no tens
micro).
18-Has
manifestat interès per moltes altres disciplines artístiques, culturals i
naturalístiques, però bàsicament t’he preguntat pel museu, nogensmenys, una
persona de les teves inquietuds i com a vilatà de Torelló, ha de tenir alguna
idea de què li falta a Torelló i a la Vall del Ges... I a la resta del món.
Ara
mateix no sabria què dir-te. Jo el que trobo a faltar és més sensibilitat per
al patrimoni immoble. Hi ha edificis que desapareixen que són molt interessants. Tendim a aterrar
el patrimoni en comptes de rehabilitar-lo i donar-li nous usos. Exemples: la
casa del Mas Alom a Sant Pere; ara hi ha un mirador (que està molt bé,
però...). I el balneari de la Font Santa? Hi ha un col·lector d’aigües
residuals. El molí del Viver a Sant
Vicenç. Van aterrar l’edifici històric i es va quedar dret el nou edifici. La
resclosa d’aquest molí encara és de fusta (en quedem molt poques a Catalunya i
no fem res per conservar-la o posar-la en valor). A Torelló vàrem aterrar l’edifici conegut com
a Can Tor, al cap del pont. La turbina
encara deu ser colgada sota dels bedolls que hi varen plantar. O la casa de
Puigdassalit: el propietari encara no ha arreglat la part de la teulada que es
va ensorrar. O la fàbrica de Can Tarrés: els propietaris només tenen interès en
què les dues turbines noves produeixin quilowatts (kW). Si l’edifici cau, no
mouran ni un dit.
Una
altra mancança que trobo a faltar: la recuperació del bosc a la part baixa de
la Vall del Ges. Al terme de Torelló potenciaria la recuperació de la roureda
al vessant del terme que vessa al Ter (Les Comes, El Reig, Espadamala). Seria
el nostre pulmó d‘oxigen. Quan camino cap a La Coromina, veig moltes acàcies
mig mortes al costat del camí (maleïts purins!!!) i/o canvi climàtic.
![]() |
Mostrant un "piolín" de la col·leció Capdevila, però aquest inofensiu i amb rodes, no amb vaixell... |
Aquí
et respondré amb tots els tòpics: Espai natural i ermita de Bellmunt, bosc de
la Grevolosa (ple de faigs impressionants), castell de Torelló, l’església
romànica de Sant Vicenç, les cases de l’Espona i de Saderra (propietats
privades), amb dolmen proper. Seguir totes les fàbriques de riu i colònies des
de Sant Quirze fins a Sant Hipòlit (algunes et faran plorar, però d’altres són
una meravella). A Torelló: la ruta Pericas (Rocaprevera, Torre nova de la
Coromina...), el túnel de la Cuaranya del segle XVIII (només amb visita
guiada). També recomano una visita guiada als cementiris de Sant Pere (el
panteó dels Samsó és molt interessant) i, sobretot, al de Torelló (l’avinguda
de panteons té molta història).
Del
patrimoni etnogràfic i festiu: Carnaval, Ball de Gegants i Nans, la dansa de
Torelló, el meu estimat poliphilo, el
començament del Riminí (mena de cloenda de la Festa Major), els espectacles del
Festus, un concert dels Deixebles Band a Rocaprevera... alguna pel·lícula del
cinema de muntanya... anar al cine club els dijous al vespre...
Sopar
o dinar: Bistrot, Galliner, l’Olla, l’Ona, al japonès Kibo, a l’Engruna, cal
Pagès... Dinar de grup nombrós al Triangle... un vermut a l’Animal. Els food traks ambulants...
20-Segurament
podríem seguir fent més preguntes, però ho deixarem aquí, en guardarem potser
per una segona. Però n’hi ha alguna que creguis que ens hem deixat, alguna idea
que creguis important transmetre o fer arribar, per acabar aquesta pàgina de
preguntes?
Una
dada sobre el pas del temps: el primer projecte de museu (1985) el vaig
escriure amb una màquina d’escriure i correctors de la marca Tipp-Ex. La càmera
fotogràfica que feia servir anava amb un rodet i s’havia de portar a revelar a
cal fotògraf. Els ordinadors estaven a les beceroles. L’Arxiu Municipal era en
una casa senyorial del carrer Rocaprevera (ara hi ha un gran aparcament). Els
papers estaven amuntegats i costava molt trobar els documents que buscaves. Els
vídeos VHS eren tecnologia punta. En fi, tot canvia ràpidament. Passa el temps
i no te n’adones fins que ha passat. Girar els ulls enrere m’agrada, em
transporta en el temps.
![]() |
Amb la restauradora Montse Comas pels volts de 2005 |
Com
que el Gerard no disposa de xarxes socials, per saber més de la seva activitat,
podeu seguir-lo a través de les xarxes del museu:
Pàgina web:
Canal
YouTube:
Aquesta
entrevista fou feta per correu electrònic entre els dies 12 d’abril i el 20 de
maig, i completada i polida durant la segona setmana de juliol. Totes les
fotografies han estat cedides pel setmanari Torelló, gràcies a la gentilesa, temps i generositat de l’Elisabet Soldevila. Menys la de les màquines de Cal Fideuer i l’interior de la torre
Vidal que són de collita pròpia. També, la primera fotografia sense peu de foto que me l'ha cedit en Gerard, i la dels alumnes atenent explicacions amb en Gerard i la girafa, que l'he extret del perfil públic d'Instagram de l'Escola 4 Vents de Manlleu, lleugera (i matusserament) editada per preservar identitats.
També haig d'agraïr el temps i l'esforç a M.T.P per repassar i corregir el text.
Bo que algú vetlli per nostres records i patrimoni local de nostra terra , més " dinosaures humans " com en Gerard ens calen en nostra petit país per no oblidar qui som ni d'on venim , la fusta és part de sa natura i de nostres vides , ànims Gerard , cal seguir lluitant per sa museu que és cultura i saviesa . Salut . DAVID .
ResponElimina